Mi alapján döntünk pénzügyekben?
Az ember szereti azt hinni magáról, hogy racionális. Hogy a világon mindent ok-okozati összefüggésben lát, hogy minden cselekedetét a józan logika vezérli. Pénzügyekben különösen érzékenyek vagyunk arra, hogy racionális- vagy általunk annak hitt- döntéseket hozzunk.
Pedig a dolgok éppen fordítva állnak. Az ember alapvetően érzelmi lény, ezért döntéseit, így pénzügyi döntéseit is, emóciók alapján hozza. Egy-egy pénzügyi ajánlattal kapcsolatos döntés során elsősorban nem racionális okok befolyásolnak bennünket. Tegyük fel, hogy életbiztosítást ajánlanak nekünk. A biztosítási ügynök eljön szépen a lakásunkra, szépen magyaráz, mosolyog- csak éppen erős, kellemetlen testszagot áraszt. Megkötjük a biztosítást? Nagy valószínűséggel nem.
De akkor hogyan érvényesül ez a szerencsétlen biztosítási ügynök a piacon? Hogyan köt szerződéseket? Hát úgy, hogy ami az egyik embernek szemét, a másiknak ajándék. Van potenciális ügyfél, akit nem zavar az erős testszag, és megköti az ügynök által ajánlott biztosítást. Ez az ügyfél viszont nem kötne szerződést azzal a másik ügynökkel, aki az előző héten járt nála. Azért nem köt, mert az üzletkötő túl hangosan beszélt, az ügyfél pedig utálja a "rikácsolást".
Gazdasági döntéseinkben tehát az érzelmi folyamatok igen nagy jelentőséggel bírnak. Ezt tudnunk kell, és el kell fogadnunk. Nem vagyunk gépek, emberek vagyunk, minden gyarlóságainkkal egyetemben.
Pedig a dolgok éppen fordítva állnak. Az ember alapvetően érzelmi lény, ezért döntéseit, így pénzügyi döntéseit is, emóciók alapján hozza. Egy-egy pénzügyi ajánlattal kapcsolatos döntés során elsősorban nem racionális okok befolyásolnak bennünket. Tegyük fel, hogy életbiztosítást ajánlanak nekünk. A biztosítási ügynök eljön szépen a lakásunkra, szépen magyaráz, mosolyog- csak éppen erős, kellemetlen testszagot áraszt. Megkötjük a biztosítást? Nagy valószínűséggel nem.
De akkor hogyan érvényesül ez a szerencsétlen biztosítási ügynök a piacon? Hogyan köt szerződéseket? Hát úgy, hogy ami az egyik embernek szemét, a másiknak ajándék. Van potenciális ügyfél, akit nem zavar az erős testszag, és megköti az ügynök által ajánlott biztosítást. Ez az ügyfél viszont nem kötne szerződést azzal a másik ügynökkel, aki az előző héten járt nála. Azért nem köt, mert az üzletkötő túl hangosan beszélt, az ügyfél pedig utálja a "rikácsolást".
Gazdasági döntéseinkben tehát az érzelmi folyamatok igen nagy jelentőséggel bírnak. Ezt tudnunk kell, és el kell fogadnunk. Nem vagyunk gépek, emberek vagyunk, minden gyarlóságainkkal egyetemben.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése